Stanovení respirace gazometricky
Proces respirace v rostlinách vytváří energii ve formě ATP pro řadu důležitých procesů zejména v orgánech, kde neprobíhá fotosyntéza. ATP vyprodukovaný při respiraci spotřebovávají tři hlavní pochody v rostlině - růst (tvorba nové biomasy), obnova a udržování stávající biomasy a aktivní příjem minerálních živin (zejména dusíku). Rychlost respirace tedy především závisí na rychlosti, s jakou zmíněné procesy v rostlině energii spotřebovávají. Vysoké rychlosti respirace můžeme zaznamenat hlavně u mladých vyvíjejících se rostlin nebo rostlinných orgánů.
Faktory vnějšího prostředí, jako například nedostatek minerálních živin, mohou rychlost respirace výrazně ovlivnit, a to hned několika mechanismy. Nedostatek minerálních živin především výrazně zpomaluje růst nové biomasy. Dále se může měnit energetická náročnost příjmu živin a také složení nové biomasy, kterou je potřeba udržovat. Odlišný mechanismus působení na procesy respirace může mít z minerálních živin fosfor, který se přímo podílí na konzervaci energie v ATP. Nedostatek fosfátových iontů jako substrátu pro fosforylační reakce může přímo působit zpomalení rychlosti respirace. Mezi další důležité vnější faktory patří teplota. Za nízkých teplot (pod 10°C) je rychlost respirace rostlin obvykle nízká, při vysokých teplotách (nad 40°C) je vysoká. Krátkodobé teplotní výkyvy však mohou kdykoliv, podobně jako jiné pro rostlinu stresující faktory (např. přítomnost toxických látek, útok patogena apod.), vyvolat dočasné zvýšení rychlosti respirace.
Příprava aparatury k měření a stanovení referenční koncentrace CO2 :
- Sestavíme měřící aparaturu podle uvedeného schématu. Zejména dobře zkontrolujeme napojení přívodu vzduchu na analyzátor, aby vzduch protékal správným směrem a spoje těsnily.
- Do systému zapojíme prázdnou měřící nádobku, vložíme ji do vodní lázně, jejíž teplotu průběžně kontrolujeme teploměrem, a spustíme průtok vzduchu.
- Zkorigujeme rychlost průtoku vzduchu přes měřící nádobku na hodnotu 0.2 až 0.3 l·min-1 a necháme systém cca 5-10 minut ustalovat.
- Po ustálení signálu na analyzátoru odečteme hodnotu referenční koncentrace CO2 v procházejícím vzduchu, s níž se budou koncentrace CO2, naměřené u pokusných vzorků, porovnávat.
- Měření referenční hodnoty koncentrace CO2 v procházejícím vzduchu je vhodné zopakovat také v průběhu, nebo alespoň po skončení experimentu pro ověření stability analyzátoru a homogenity zdroje vzduchu.
Schéma zapojení aparatury pro měření rychlosti respirace gazometricky - infračerveným analyzátorem plynů
(IRGA):

Úloha 1: Stanovení vlivu nedostatku minerálních živin na rychlost respirace
Budeme měřit a srovnávat rychlost respirace kořenů rostlin vypěstovaných v kultivačním experimentu za nedostatku vybraných živin s kontrolními rostlinami.
- Odřízneme kořenový systém od 1 až 4 rostlin, kořeny opatrně osušíme a vložíme do měřící nádobky, kterou těsně uzavřeme zátkou.
- Nádobku se vzorkem připojíme pomocí trubiček do měřícího systému, vložíme do lázně termostatu a podle potřeby zkorigujeme rychlost průtoku vzduchu přes měřící nádobku na hodnotu 0.2 až 0.3 l·min-1. V průběhu následujících 5-10 minut dojde v nádobce k ustálení teploty i rychlosti výdeje CO2 vzorkem.
- Po době ustalování sledujeme hodnoty na analyzátoru v minutových intervalech. Pokud se zobrazená hodnota ve třech po sobě následujících intervalech už nemění, zapíšeme ji do tabulky výsledků a následně použijeme pro výpočet rychlosti respirace vzorku.
- Společně s hodnotou koncentrace CO2 zapíšeme také aktuální rychlost průtoku v systému a zkontrolujeme také aktuální teplotu vodní lázně.
- Odpojíme měřící nádobku ze systému, vzorek kořenů pečlivě beze zbytku vyndáme a stanovíme jeho sušinu.
- Měření provádíme v jednom až třech opakováních u každé varianty.
- Rychlost respirace jednotlivých vzorků vypočítáme podle vztahu:
Vr = (Δ CO2 * f * k)/ m
(µmol·g-1·h-1)
Δ CO2 - rozdíl naměřené a referenční koncentrace CO2 po průchodu nádobkou (ppm,
tj. µl·l-1)
f - rychlost průtoku vzduchu systémem při měření (l·h-1)
k - převodní koeficient pro převod objemového množství CO2 (µl) na látkové množství (µmol); pro teplotu 22
°C a průměrný atmosférický tlak je
k = 0,041 (µmol·µl-1). (Pro přesné stanovení je možné vypočíst ze stavové rovnice plynů [p*V=n*R*T] podle aktuální teploty a tlaku v den měření.)
m - hmotnost sušiny vzorku (g)
Úkoly:
- Vypočtěte průměrnou rychlost respirace kořenů u všech měřených variant.
- Vyjádřete rychlost respirace rostlin pěstovaných za deficience minerálních živin jako % rychlosti respirace kontrolních rostlin.
- Stručně popište zjištěné výsledky.
Úloha 2 : Sledování změn v rychlosti respirace u semen v různém stádiu klíčení
Budeme sledovat rychlost respirace u semen, která byla nabobtnána ve vodě před dvěma dny,
a porovnávat je se semeny, která bobtnala pouze několik hodin.
- Měřící aparaturu připravíme k práci stejným způsobem jako v úloze 1.
- Do měřící nádobky dáme vzorek (20-30 semen) a postupujeme stejně jak bylo popsáno v předchozí úloze. U některých vzorků bude
pravděpodobně nutná úprava rychlosti průtoku vzduchu.
- Po skončení měření stanovíme sušinu vzorku a všechny naměřené hodnoty zapíšeme do tabulky.
Úkoly:
- Vypočtěte rychlost respirace obou vzorků semen.
- Vypočtěte jak se změnila rychlost respirace v průběhu dvou dnů bobtnání ve srovnání s právě namočenými semeny. Výsledek popište a vysvětlete v závěru.
Úloha 3 : Stanovení vlivu teploty prostředí na rychlost respirace
Budeme sledovat rychlost respirace kořenů rostlin za různých teplot.
- Měřící aparaturu připravíme k práci stejným způsobem jako v úloze 1.
- Do měřící nádobky dáme vzorek kořenů pokusných rostlin a postupujeme stejně jako v úloze 1.
- Teplotu vodní lázně, do níž se vkládá měřící nádobka, nastavíme postupně na nízkou (např. 10°C), optimální (20-25°C) a vysokou (30-40°C) teplotu.
- Po dosažení požadované teploty vodní lázně necháme systém ustálit a po ustálení odečteme hodnotu koncentrace CO2 a rychlost průtoku procházejícího vzduchu.
- Po skončení měření stanovíme sušinu vzorku a všechny naměřené hodnoty zapíšeme do tabulky.
Úkoly:
- Vypočtěte rychlost respirace vzorků za různých teplot.
- Výsledek popište a vysvětlete v závěru.