Změny ve vlastnostech a charakteru jednotlivých druhů povrchů ovlivňují především tyto procesy:
Hlavními interpretačními znaky jsou:
1. Znaky existující na snímku i ve skutečnosti
Tvar objektu může prozrazovat jeho původ. Objkety vytvořené člověkem
mívají pravidelné geometrické tvary (budovy, síť komunikací, atd.) U přírodních
objketů jsou pravidelné tvary výjimkou - např krátery sopek či závrty v krasových
oblastech mohou mít tvary pravidelné geometrické
Stín jako interpretační znak slouží k rozpoznání výšky objektů, stíny
na snímcích dodávají zobrazené scéně plastičnost. Stín na snímcích může být
stín vlastní - část objketu zastiňuje jinou část téhož objektu. Druhým typem
stínu je stín vržený - např stíny budov - umožňují odhadnout jejich výšku.
Na leteckých nímcích velkého měřítka mohou vržené stíny podle charakteristického
tvaru sloužit k rozpoznání jednotlivých druhů stromů.
Velikost objketů jako interpretační znak se posuzuje pouze v relativních
jednotkách. Měřením rozměrů jednotlivých objketů se zabývá spíše fotogrammetrie.
Velikost je funkcí měřítka snímku. Rozdílná velikost objektů stejného druhu
(např. budov) může často prozrazovat fukci.
Barva objketů na družicových snímcích je výsledkem aditivního míchání
základních barevných odstínů v systému RGB. Objkety na símcích mohou mít barvy
blízké barvám přirozeným v případě, že barevná syntéza vznikla z jednoltivých
sníímků pořízených v intervalech viditelného elektromagnetického záření. Nepřirozené
barvy objketů vzikají, pokud je do barevné syntézy zařazen alespoň jedno
pásmo pořízené mimo obor viditelného záření. Běžnou je barevná syntéza, která
podává plochy pokryté vegetací v odstínech červené barvy. Nepravé barvy mohou
vzvýrazňovat rozdíly mezi povrchy podobných vlastností.
2. Znaky existující pouze na snímku
Tón nahrazuje na snímcích skutečnou barvu objektů. Tón odpovídá velikosti
zaznamenané radiometrické charakteristiky. V optické části spektra (viditelné
a blízké infračervené záření) jsou objety málo odrážející podány tmavými tóny,
povrchy výrazně odrážející mají světlé tóny. U některých termálních snímků
bývají světlými tóny prezentovány chladné povrchy a tmavými tóny povrchy teplé.
Tón povrchů na tadarových snímcích je ovlivňován především jejich drsností
a také obsahem vody. V něktetrých případech je tón určitých částí povrchů
výrazně modifikován vzájemnou polohou snímaného povrchu, polohou družice
v době snímání a polohou Slunce.
Textura je proměnlivost tónů, která je tvořena jednotlivými elementy
povrchů, které lze zjistit, ale nelze je rozpoznat. Jednotlivé elementy tvoří
např stromy či polní plodiny. Řada druhů povrchů vytváří typickou texturu.
Výrazná textura je typická především pro radarové snímky. Pro lesy s převahou
jehličnanů je typická jemnozrná textura, textura lesů s převahou listnatých
stromů je hrubozrná. Hladkou texturu mají vodní plochy.
3. Znaky vyjadřující vztahy
Struktura definuje prostorové uspořádání jednotlivých prvků, které
ve svém celku tvoří objekty vyššího řádu. Příkladem může být pravidelná struktura
ulic v městské zástavbě, či sad tvořený pravidelnými řadami stromů. Na rozdíl
od textury lze jednotlivé elementy struktury nejen zjistit ale i rozpoznat.
Struktura a textura spolu úzce souvisejí přes měřítko snímků. Se zmenšujícím
se měřítkem se struktura (pravidelné uspořádání prvků) mění na texturu (tónovou
proměnlivost).
Poloha jako interpretační znak slouží k rozpoznávání vztahů mezi
objkety na snímcích. Některé druhy objektů či jevů jsou asociovány s jinými
- např. komunikace doprovázejí typické stavby, plochy postižené erozí jsou
vázány na příkré stvahy nedostatečně zpevněné vegetačním krytem apod. POloha
často výrazně omezuje možnosti, kde se daný objekt na snímku může nacházet.
Vyhodnocení snímků a družicových obrazových záznamů v digitální podobě lze do značné míry zautomatizovat. Jednotlivými etapami zpracování digitálních obrazových záznamů se zabývají praktická čvičení,kteá můžete najít tady .