Závěrečná zkouška

Studium je ukončeno závěrečnou zkouškou, která se skládá ze dvou částí: obhajoby písemné závěrečné práceústní zkoušky před zkušební komisí. Student se k závěrečné zkoušce (odevzdání práce i ústní zkoušce) hlásí zápisem předmětu XCZVSZ Závěrečná zkouška CŽV učitelství v semestru, kdy chce závěrečnou zkoušku vykonat. Obě části závěrečné zkoušky (obhajobu i ústní zkoušku) lze vykonávat pouze společně.

Obhajoba písemné závěrečné práce (první část závěrečné zkoušky) trvá zpravidla 10–15 min a jejím obsahem je prezentace a rozprava nad závěrečnou prací studenta/tky. Student/ka si může připravit prezentaci, není to však podmínkou.

Povinnou součástí závěrečné ústní zkoušky nebo obhajoby závěrečné písemné práce je pohovor o portfoliu účastníka studia. Oborové požadavky jednotlivých aprobací stanovují, zda je pohovor o portfoliu účastníka součástí obhajoby závěrečné písemné práce nebo závěrečné ústní zkoušky Portfolio je přílohou závěrečné písemné práce a tato práce z portfolia vychází a odkazuje na něj.

Ústní zkouška probíhá komisionálně. Oborové požadavky jednotlivých aprobací upřesňují formu této zkoušky. Členy komise jsou nejméně jeden odborník na učitelskou propedeutiku, nejméně jeden oborový didaktik příslušného oboru a nejméně jeden externí člen, typicky zkušený učitel ZŠ/SŠ, který se nepodílí na výuce ve studijním programu. Pokud je pohovor o portfoliu součástí ústní zkoušky, vychází z témat zadaných v závěrečné zkoušce.

Po úspěšné obhajobě závěrečné písemné práce a absolvování závěrečné ústní zkoušky obdrží účastník osvědčení o získání kvalifikace učitele druhého stupně základní školy a střední školy.

Závěrečná práce a portfolio

Závěrečnou práci v elektronické podobě odevzdá 2 týdny před konáním závěrečné zkoušky do odevzdávárny předmětu XCZVSZ Závěrečná zkouška CŽV učitelství včetně všech příloh (portfolia). Tištěná verze závěrečné práce a portfolia (příloh) je nepovinná, student/ka ji může dobrovolně předložit u obhajoby.

Závěrečná práce je vystavěna na portfoliu, jejím základem je zpracování částí stanovených pro portfolio, jež tvoří přílohou závěrečné práce a odkazuje se na něj. Pro zpracování práce a portfolia lze využít šablonu.

Portfolio představuje soubor materiálů a dokumentů, který zachycuje profesní vývoj studenta či studentky učitelství, jejich učení, pokroky a vize a dokládá je korespondujícími materiály z vlastní výuky i z pozorování výuky svého provázejícího učitele či své provázející učitelky. Portfolio je plněno průběžně během celého studia, přičemž kontrolním bodem jsou vždy konce semestrů, za které je stanoven minimální počet požadovaných výstupů. Oborové požadavky jednotlivých aprobací mohou navýšit minimální počty požadovaných výstupů a upřesnit vlastní výstupy, jejich počty a další požadavky. Portfolio sestává z pěti následujících oblastí. Části označené hvězdičkou * jsou nepovinné.

1) Profesní sebepojetí a filozofie výuky:

Popis přesvědčení, hodnot a přístupů učitele ke vzdělávání, preferovaný interakční styl, přístup k managementu chování ve třídě (strategie, které student/studentka používá k vytvoření příznivého prostředí pro učení a k efektivnímu řízení třídy), silné stránky, rozvojové cíle, inspirativní akademické či vědecké zdroje + odůvodnění

2) Profesní zkušenosti:

  1. instituce, ročník, jednotlivé předměty, extrakurikulární aktivity
  2. aktivity nad rámec praxí vedoucí k rozvoji pedagogických dovedností*
  3. záznamy o účasti na workshopech, seminářích, konferencích a dalších aktivitách zaměřených na rozvoji pedagogických dovedností*

3) Reprezentativní plány výuky a korespondující podklady:

Plány vyučovací jednotky včetně jejich reflexe včetně uplatněných materiálů (3 plány za semestr = 9 plánů za studium s odůvodněním volby a stručnou reflexí realizace)

4) Strategie hodnocení:

Popis metod a nástrojů, které student/studentka používá k hodnocení učení a pokroku jednotlivých žáků. V každém semestru (celkem tedy 3) příklad hodnoceného produktu žáků, kde hodnocení přispívá k dalšímu učení žáků + odůvodnění volby

5) Zpětná vazba:

Zpětná vazba od provázejících učitelů, žáků, didaktiků, vzájemné vrstevnické hodnocení a veškeré údaje zacílené na dopad výuky na učení žáků

Závěrečná práce bude vycházet z výše popsaného portfolia, jež rozšíří o dvě komponenty:

6) o detailní popis přípravy, realizace a evaluace vybrané tematicky spjaté vyučovací jednotky,

7) o písemnou reflexi zacílenou na tři vybrané kompetence a jejich rozvoj v průběhu studia; reflexe bude opřena o model ALACT, který je běžně uplatňován v průběhu studia.

Závěrečnou prací tak účastník prokáže oborově didaktické dovednosti, jejichž evidence bude zajištěna komponentou 6), a dále reflektivní dovednosti, které chápeme jako determinantu dalšího profesního rozvoje.

Aprobace Biologie

Ústní zkouška proběhne formou diskuze nad tématy, studenti nemají vymezený čas na přípravu. Je vedena jako rozprava nad portfoliem příprav na hodinu a dalších materiálů, které si student/ka v průběhu svého studia nastřádal/a. Portfolio musí obsahovat 20 příprav, které postihnou celou šíři výuky biologie na SŠ (navýšení výstupů č. 3 portfolia). V portfoliu tedy budou obsaženy přípravy na výuku botaniky, zoologie, biologie člověka, genetiky, molekulární a buněčné biologie, ekologie, ochrany a tvorby životního prostředí a evoluční biologie.

Portfolio může obsahovat přípravy na laboratorní cvičení, terénní exkurzi, převažovat musí přípravy na hodinu základního typu zaměřenou na expozici nové látky. Během ústní SZZ budou vybrány 3 materiály. O každém z nich bude probíhat rozprava v trvání zhruba 15 min. Cílem bude prodiskutovat obsah, zvolenou formu a metody práce a průběh plánované výuky. Téma zpracované na úrovni středoškolské biologie musí umět student/ka zasadit do širšího kontextu v rozsahu vysokoškolského učiva. Např. pokud se pojetí systematického členění vybraných taxonomických skupin na SŠ a v současném stavu poznání liší, můžeme se bavit o těchto odlišnostech.

Aprobace Matematika

Průběh ústní zkoušky:
Student/ka si vylosuje dva početní příklady ze středoškolské matematiky. Po 60 minutách přípravy odevzdá komisi písemné řešení těchto příkladů opatřené didaktickým komentářem. Dále si student/ka vylosuje téma vyučovací hodiny a po dalších 60 minutách přípravy předvede dvacetiminutový výklad v gymnaziální třídě na dané téma. Na první část přípravy jsou povoleny jen psací a rýsovací potřeby. Na druhou část přípravy budou k dispozici kompletní řady učebnic nakladatelství Prometheus a Didaktis. K samotnému výstupu si student/ka vezme jen svoji přípravu.
Komise zhodnotí předvedený výklad nové látky i didakticky komentované příklady z přípravy.
Pohovor o portfoliu je součástí obhajoby závěrečné písemné práce.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.